Last Updated on 07.03.2021 by Илиян

Ако планирате екскурзия до Китай или просто търсите маршрут за вашето пътешествие, значи сте на правилното място. Хипнотизираща природа и планини, интересни забележителности и зашеметяващо историческо наследство са малка част от нещата, които ще ви накарат да се влюбите в тази страна. Китай е перфектна дестинация, където можете да се насладите на уникален микс между древни традиции и модерен живот.

Определено две седмици не са достатъчни, за да разгледате всички прекрасни забележителности, но е добро начало за първа екскурзия до Китай. Въпреки това, планирането на екскурзия до Китай може да бъде доста завладяващо и трудно, защото има толкова много атракции. които не бихте искали да пропуснете. Но преди да започна с описанието на маршрута, нека ви посъветвам: не се опитвайте да посещавате твърде много места за кратко време. Невъзможно е!

Екскурзия до Китай – маршрут за 14 дни

Ден 1: Пристигане много рано сутринта и разглеждане на Пекин, нощувка
Ден 2: Посещение на Великата китайска стена, нощувка
Ден 3: Разглеждане на Пекин, нощен влак до Сиан (≈ 13 часа)
Ден 4: Разглеждане на Сиан, нощен влак до Чунцин (≈ 11 часа)
Ден 5: Пристигане сутринта в Чунцин, разглеждане на града, нощувка
Ден 6: Разглеждане на Чунцин до следобед, нощен влак до Чангде (≈ 10 часа) и след това друг влак до Жанджайе (≈ 1.5 часа)
Ден 7: Пристигане сутринта в Жанджайе и посещение на планината Тианмън, автобус до Улинъюан, нощувка
Ден 8: Посещение на планината Тианзи, пътуване с автобус до Жанджайе и нощен влак до Гуанджоу (≈ 12 часа)
Ден 9: Пристигане рано сутринта в Гуанджоу и отпътуване с влак до Хонконг (≈ 2 часа). Разглеждане на Хонконг, нощувка
Ден 10: Еднодневно пътуване до Макао, нощувка
Ден 11: Разглеждане на Хонконг, нощувка
Ден 12: Полет до Шанхай, разглеждане, нощувка
Ден 13: Разглеждане на Шанхай, нощувка
Ден 14: Пътуване с влак до Пекин (≈ 5.5 часа) и вечерта международен полет до Доха, Катар

Ден 1 – Пекин

Нашата екскурзия до Китай започна от Пекин, където имахме предвидени 3 дни престой. Маршрутът ни обхвана най-добрите места за първо посещение на китайската столица и горещо препоръчвам да не ги пропускате. Въпреки това, ако имате възможност и според интересите ви, можете да добавите още 1-2 дни. Започнахме обиколката на Пекин от самото му сърце – площад Тиенанмън, като след него продължихме по обектите, които ще видите по-долу.

Площад Тиенанмън е най-големият площад в света. Около него се намират редица от най-големите забележителности в Китай – кулата Тиенанмън, Паметникът на народните герои, Мавзолеят на Мао Дзъдун и Голямата зала на народа.

Забраненият град в Пекин е една от най-големите забележителности в Пекин и задължително за посещение място. Наречен е така, защото в продължение на 500 години обикновени граждани не са могли да влизат в него.

Забраненият град в Пекин, Китай
Забраненият град

Парк Дзиншан е разположен на изкуствено създаден хълм от изхвърлената почва при строежа на Забранения град. От върха  му можете да придобиете пълна и ясна картина за мащабите на комплекса.

Парк Бейхал е един от най-старите, най-големите и най-добре запазените древни императорски градини в Китай. В парка се намира още един от символите на императорската власт – Стената на деветте дракона.

Стената на деветте дракона

Ден 2 – Пекин / Великата китайска стена

Великата китайска стена е може би най-известната забележителност в Китай. Ние посетихме участъка Мутяню, който е един от най-популярните. Тази секция от стената е с дължина около 2250 метра и е доста добре запазена в оригинален вид. Разбира се, можете да посетите и други участъци от стената, според вашата подготовка и желание. На връщане се отбихме през Олимпийското село, където е разположен националния стадион, известен още и като „Птиче гнездо“.

Великата китайска стена

Ден 3 – Пекин

Третият ден от престоя ни в Китай включваше две от най-забележителните места в Пекин – Летният дворец и Небесният храм. Летният дворец е най-изисканият и най-красивият в страната. Основните му забележителности са Дългият коридор, Кулата на будисткия тамян, Мраморната лодка, мостът със 17-те арки и много други. Отделете си поне 3-4 часа за разглеждането му. Небесният храм, от своя страна, е един от най-изящните обекти в Китай. Той е част от четирите храма, обгръщащи китайската столица – Храмът на Земята (север), Храмът на Слънцето (изток), Храмът на Луната (запад) и Храмът на Небето (юг). Храмът е най-големият и най-представителният съществуващ шедьовър от древни духовни сгради в Китай. Великолепният архитектурен стил и дълбоката културна конотация дават представа за практиките на древната източна цивилизация. Трите основни постройки на Храма на небето са Залата за молитви за добра реколта, Залата на небесния свод и Кръглия олтар.

Ден 4 – Сиан

Сутринта пристигнахме в Сиан след дълго нощно пътуване с влак от Пекин. Оставихме багажа си на съхранение в гарата и веднага се насочихме към една от най-новите забележителности в Китай – Теракотената армия. Тя е основната туристическа атракция в Сиан и предпочитано място за всички, които планират екскурзия до Китай. Обектът е открит съвсем случайно през 1974 година от селяни, които копаели кладенец и се натъкнали на това историческо съкровище.

Теракотената армия в Сиан, Китай
Теракотената армия в Сиан

След като разгледахме Теракотената армия се насочихме към централната градска част на Сиан, където са разположени другите исторически забележителности – Кулата с камбанарията, която бележи географския център на старата столица, както и Кулата с барабанаДвете сгради често са наричани като сестри или „сутрешната камбана и мрачния барабан“. Близо до тях се намира Мюсюлманският квартал, който обхваща няколко пресечки, където може да намерите пазар за сувенири, храна и всякакви малки магазинчета и сергии. Ако все още имате достатъчно сила и енергия, можете да посетите Пагодата на голямата дива гъска и градската стена в Сиан. Стената е построена преди повече от 600 години по време на династията Мин и е единствената напълно запазена градска стена в Китай. Тя символизира укреплението на града с древна отбранителна система.

Ден 5 – Чунцин

Чунцин беше поредния голям град, част от нашата екскурзия до Китай. Този огромен мегаполис е разположен в югозападен Китай. Градът е заобиколен от две реки, планини, хълмове и има много, ама наистина много небостъргачи. Трябва да отбележа, че Чунцин не влизаше в плановете ни за посещение. Желанието ни беше да отидем до скалните релефи в Дадзу, но не успяхме да се организираме и след редица перипетии трябваше да останем в града. Разгледахме малка част от огромния град, както и някои от основните забележителности: мостът Chaotianmen, който е най-големият в света с арковидна конструкция и древното селище Ciqikou.

Ден 6 – Чунцин

В този ден разполагахме с малко време и успяхме да посетим само Зоологическата градина. Тя е дом на над 230 вида животни, които са над 4000 на брой. Могат да се срещнат тревопасни, амфибийни, диви животни, птици и риби и други. Отличителният дизайн на градините имитира естествената им среда – има хълмове, скали, пещери, потоци, водопади.

След нея се насочихме към жп гарата, откъдето отпътувахме с влак до Жанджайе.

Ден 7 – Жанджайе / планината Тианмън

След дълго и изтощително пътуване пристигнахме в Жанджайе. Оставихме багажа на гарата и се отправихме към планината Тианмън. Тя е известна със своята уникална „Порта към рая“, както и с 999-те стълби или „Стълбите към рая“. Планината е лесно достъпна с кабинков лифт, чиято начална станция е в Жанджайе. Всъщност, това е най-дългият лифт в света, като пътуването отнема около 30 минути за 7 километра. На върха на планината ще имате възможност да се разходите по известната стъклена небесна пътека, която се извисява на над 1430 м. над земята. Има и друга любопитна пътека, наречена висящата алея, която е разположена буквално отстрани на планината. След като приключите с тази част на планината, можете да се отправите към Портата към рая. Оттам ще трябва да слезете по 999-те стълби, които ще ви отведат до място, откъдето да хванете автобус към града. Ще преминете през един от най-опасните пътища в Китай, известен като Tongtian Highway. 99-те завоя представляват изключително живописен маршрут, като дължината на серпентината е около 11 километра, а денивелацията се покачва от 200 до 1300 метра.

99-те завоя в планината Тианмън

Ден 8 – Жанджайе / планината Тианзи

Рано сутринта посетихме планината Тианзи. Намира се в северната част на национален парк Улинъюан и в буквален превод означава „Син на небето“. Със своите стотици уникални гигантски скали, издигащи се от дъното на долина към небето, това място е рай за всеки природолюбител. Естествената и недокосната природа е достойна за страхопочитание и възхвала. Заради своята забележителна красота това е една от най-посещаваните туристически забележителности в Китай.

Планината Тианзи, Жанджайе

Горещо препоръчвам да останете поне 2 пълни дни, но за да видите всичко си отделете 3 дни. Ние бяхме изненадани от мащабите на този национален парк, като за жалост имахме само един ден престой, понеже трябваше да пътуваме до Жанджайе и оттам до Хонконг през Гуангджоу. Именно тази част от страната се оказа една от най-красивите по време на нашата ескурзия до Китай.

Ден 9 – Хонконг

Хонконг ни посрещна със смразяващ дъжд, който осуети част от плановете ни. През първия ден от престоя ни успяхме да посетим най-голямата бронзова статуя на Буда (Tian Tan Buddha) в света с височина 34 метра и тегло над 200 тона. Дотам се стига посредством кабинков лифт Ngong Ping 360. Някои кабинки са проектирани със стъклен (кристален) под, така че туристите да могат да наблюдават прекрасната гледка под тях от птичи поглед. За финал на деня оставихме  представлението Симфония от светлини. Шоуто е една от най-големите атракции и забележителности в Хонконг. Всяка вечер точно в 20.00 ч. 40 сгради биват „рисувани“ в цветни светлини и лазерни лъчи, синхронизирани с музика. Това е най-голямото постоянно светлинно и звуково шоу в света, и именно заради това е вписано в книгата за рекордите на Гинес.

Симфония от светлини в Хонконг
Симфония от светлини

Ден 10 – Макао

Макао е изключително удобна за посещение дестинация, ако се намирате в Хонконг. За по-малко от час можете да стигнете дотам, като вариантите са с ферибот или автобус. Историческите забележителности в Макао са разположени сравнително близо една до друга, което предразполага за пешеходни разходки за не повече от ден. Ние успяхме да посетим основните туристически забележителности, като започнахме от красивия площад Сенадо с шарените колониални сгради. След това се насочихме към символа на Макао – църквата Свети Павел. Руините са били част от внушителна португалска катедрала, чието изграждане започва през 1602 г. През 1835 година пожар изпепелява храма, оставяйки само една много голяма и красива фасада. Само на 10 минути пеша оттам се намира друга забележителност в Макао – крепостта Форталеза до Монте. Тя е построена от Йезуитите между 1617 и 1626 година. Първоначално е използвана за защита на църквата от пиратите, но по-късно е превърната във военна крепост. Гледката от платформата предлага очарователен поглед над Макао, което прави мястото популярна атракция за туристите. В следобедните часове можете да се скриете от жегата в Макао, като посетите някои от хотелите с казина, където дори ще имате възможност да си пробвате късмета.

Църквата Свети Павел в Макао

Ден 11 – Хонконг

В последния ден от престоя ни в Хонконг посетихме Виктория Пийк (Victoria Peak). Това е мястото, откъдето се открива най-зрелищната гледка към града. Заставайки на 428 метра над морското равнище, Sky Terrace 428 предлага зашеметяваща 360-градусова панорамна гледка на целия Хонконг. Небостъргачите са почти 8000 и по брой нямат съперник в света, като по тази причина често определят Хонконг като „Манхатан на Азия“.

Гледка от Виктория Пийк в Хонконг

Най-добрият начин да стигнете до Виктория Пийк е с историческия фуникуляр Peak Tram, който функционира от 1888 година и е може би най-трайната емблема на уникалното минало на Хонконг. Той ще ви предложи незабравимо пътуване, движейки се между 4 и 27 градуса.

В следобедните часове посетихме красивата променада Авеню на звездите. Представлява дълга 400 метра алея с отпечатъци на много китайски филмови дейци и статуя на Брус Лий. Оттам можете да видите отлични гледки към красивото пристанище Виктория, както и изглед към небостъргачите.

Ден 12 – Шанхай

Напуснахме Хонконг със самолет и се отправихме към Шанхай. Шанхай е един от най-бързо развиващите се градове в света. Това е най-големият град в Китай и важен икономически, търговски и финансов център. Мултикултурната атмосфера на града го дарява с уникален блясък. Тук можете да намерите перфектната комбинация между модерното и традиционното, между Изтока и Запада.

Започнахме обиколката на Шанхай с посещение на храма на градските богове. Представлява голям комплекс, който включва храм и пешеходна зона с много магазини и ресторанти. В близост се намира една от най-изящните градини в Китай – Ю Юан. Известна е още и като градината на радостта. Днес тя е обособена на шест основни зони, като всяка е много живописна и очарователна. Може да се каже, че градината е образец на изкуството. Вечерта се отправихме към една от най-популярните забележителности в Шанхай – крайбрежната зона The Bund. Тя е символ на града от стотици години. В началото на 20 век The Bund е превърнат във финансов и политически център на международната общност в Китай, известен като „Китайския Уолстрийт“. Най-известната и атрактивна гледка е от западната страна, където има 26 различни сгради от различни архитектурни стилове, включително от направленията Готика, Барок, Романика, Класицизъм и Ренесанс.

Ден 13 – Шанхай

През втория ден от престоя ни в Шанхай започнахме обиколката от източната част на града, където се намира района Пудун. Това е финансовият и търговски център, чието строителство се отличава с уникален стил. По-голямата част от новите здания са високи и модерни – бизнес сгради, офиси на международни компании и хотелски комплекси. Тук се намират 3 от най-високите сгради в света – кулата в Шанхай, Шанхайският световен търговски център и телевизионната кула. Можете да се качите на всяка една от тях, но ние избрахме най-високата – 632-метровата кула на Шанхай, която предоставя фантастични гледки, като дори 492-метровият световен търговски център изглеждаше като ниска постройка.

Гледка от кулата в Шанхай

През втората половина на деня се оправихме към древния воден град Джуджаджао. Той се намира само на 55 км. от града и е най-добре запазеното селище от четирите древни градове в Шанхай. Джуджаджао е известен още и като „Венецията на Шанхай“, заради многото си каменни пътеки, мостове и лодки. В днешно време може да се качите на някоя от многобройните лодки, които подобно на венецианските са управлявани от гондолиер. Античните мостове са най-голямата атракция в Джуджаджао. Има 36 каменни моста с различни форми и размери – повечето от тях са дълги само няколко метра и достатъчно широки за една ръчна количка. Много от тях датират още от времената на династията Мин. Най-емблематичен е 70-метровият Fangsheng Bridge. Друга известна забележителност е градината Кежи, чиито прекрасни пътеки, двор, павилиони, езера и мостове са перфектно добавени към красотата на природния пейзаж.

Ден 14 – Пекин

Рано сутринта напуснахме Шанхай с бърз влак Маглев и се отправихме към столицата Пекин. Там имахме само няколко часа на разположение, преди да кажем довиждане на Китай. Разходихме се до уникалната сграда на китайската национална телевизия. Този 234-метров архитектурен шедьовър е с необичайна форма и дизайн. Двете кули се издигат от обща платформа, като са съединени от конзолен мост. Провокативният дизайн се присъединява към нестандартната архитектура на други сгради в Пекин като националния стадион или националния център за сценични изкуства.

Сградата на китайската национална телевизия от албума Пътешествие до Китай
Сградата на китайската национална телевизия

Китай е една от най-древните цивилизации на света, оставила феноменален отпечатък в човешката история. Освен забележителното културно-историческо наследство, Китай разполага и със зашеметяваща природа. Организирайте добре вашата екскурзия до Китай и ви уверявам, че ще останете максимално удовлетворени.